Marketingul intern…

Marketingul intern este un concept interesant, spre deosebire de altele, deoarece este des întâlnit ca dorinţă sau ca plan de acţiune, însă rareori teoretizat. Există puţine cărţi dedicate, chiar mai puţine care să reia subiectul în cadrul abordării curentelor de marketing şi, deşi adesea confundat cu resursele umane, nu se regăseşte în zona academică din acest domeniu.

Marketingul intern a fost, multă vreme, confundat cu comunicarea internă. Presiunile demografice şi mobilitatea forţei de muncă au dus la necesitatea motivării şi loializării angajaţilor. Faptul că aceştia se pot constitui în lideri informali de opinie a dus, de mai mult timp, la necesitatea comunicării de tip relaţii publice către angajaţi, pentru a-i transforma în eventuale canale de comunicare suplimentare şi cu un grad ridicat de credibilitate.

Nevoia de marketing intern a apărut ca urmare a observării faptului că strategia de marketing era, de multe ori, scurtcircuitată în interiorul organizaţiei, având efect asupra clienţilor externi, dar nu şi asupra propriilor angajaţi, la rândul lor, consumatori. Astfel, multe firme cad în capcana de a crede că angajaţii lor vor cumpăra şi utiliza produsele şi serviciile pe care le oferă, fără a pune întrebări şi fiind fideli acestora prin faptul că sunt participanţi la crearea lor. Realitatea este, însă, diferită. 

Ne aflăm în faţa unei situaţii paradoxale: marketingul dispune de o teorie foarte ofertantă şi de o literatură de specialitate cu istorie şi multe detalii, dar, în realitate, deşi organizaţiile se declară tot mai interesate de integrarea abordării de marketing, inclusiv intern, departamentele de marketing sunt compuse din câteva persoane, uneori chiar lipsite de putere decizională, dar în mâinile cărora stau analizele fundamentale pentru asigurarea creşterii viitoare a organizaţiei.

Există mai mulţi factori care au dus la această situaţie.

În primul rând, persoanele din departamentul de marketing cheltuie bugete foarte impresionante pe activităţi pe care, în majoritatea cazurilor, restul angajaţilor din organizaţie nu le înţeleg. Oamenii de marketing tind să îşi îmbrace acţiunile în teorii complicate şi folosesc un vocabular destul de puţin inteligibil pentru cei „neiniţiaţi”, precum GRP, „reach” („acoperire”), OTH („opportunity to hear”) etc.

În al doilea rând, în ciuda rafinării control-evaluării activităţilor de marketing, justificarea bugetelor, mai ales pentru campaniile de publicitate, tinde să rămână un mister pentru echipele din zona financiară, mai ales în condiţiile în care obţinerea succesului unui produs poate fi reclamată şi de forţele de vânzări. În realitate, succesul unei organizaţii nu vine din adoptarea de soluţii extreme, precum potenţarea exagerată a puterii departamentului de marketing sau, dimpotrivă, tăierea bugetelor de marketing şi concedierea agenţiilor de publicitate.

Cu cât organizaţia se implică, în ansamblu, în efortul de marketing, cu atât există premise mai realiste de obţinere a valorii pentru consumatori, care să genereze un volum mai mare de vânzări şi un profit crescut. Marketingul intern devine tot mai necesar, cu atât mai mult în contexte de schimbare profundă, aşa cum este cazul pentru ultimele mari restructurări din economia românească ale marilor firme recent privatizate.

Dacă până nu demult abordam mai mult subiectul motivării, acum vorbim despre angajaţi ca despre clienţi, care cumpără, aleg organizaţia şi cumpără în mod raţional sau pe baza unei decizii afective  produsele organizaţiei din care fac parte.

Aceste fapt nu sunt în totalitate noi. Ceea ce este, însă, nou, este propunerea – timidă, ce este drept – a unor autori, de a lua în considerare marketingul intern ca pe o necesitate strategică în contextul unei integrări reale a conceptului de marketing la nivelul întregii organizaţii. Marketingul intern există, în stadii incipiente, în majoritatea organizaţiilor. Cred însă că marketingul intern ca disciplină în sine are puţine şanse să se autonomizeze. El va face, multă vreme, obiectul controverselor, dar se ridică, sigur, ca o practică managerială de viitor.  

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: