Ca un star

La TV, vedetele de la pupitrul de ştiri sau divele care moderează talkshow-uri cu ratinguri aducătoare de publicitate, se văd strălucitoare, cu ten perfect, cu machiaje impecabile, într-o feerie de lumini şi de culori – aproape de perfecţiune. Cei care sunt însă în studio, cameramanii, de exemplu, dar şi invitaţii uneori, pot să vadă că vedetele sunt oameni ca toţi oamenii, că machiajele sunt din cutiuţe comun branduite, că uneori există şi un radiator discret ascuns care nu se filmează, că la colţuri mai este şi praf… Însă nu contează, căci emisiunea iese perfect, iar munca tuturor are finalul dorit, adică fericit.

Această muncă este partea cea mai asemănătoare între showbiz şi marketing: marketingul nu este doar glamour, cum reiese uneori din revistele frumos ilustrate. Că vedem partea strălucitoare, aşa este normal… Ceea ce este însă cu adevărat spectaculos la marketing este munca de dinaintea prezentării publice a produsului final: campania publicitară, promoţia super originală, ambalajul inovator etc.

Multe manuale de marketing, dar şi multe cursuri de profil, academice sau traininguri profesionale, suferă de un mare handicap: abordează mult, mult, gândirea macro, obligatorie pentru un bun marketer… dar care nu te pregăteşte cum să negociezi cu furnizorii, cum să colaborezi cu magazia care îţi primeşte pliantele de tipografie etc. 

Marketingul este strategie şi ne mândrim că în raniţa fiecăruia dintre marketeri stă un viitor baston de mareşal corporatist. Marketingul este însă foarte mult operaţional, chiar dacă la un moment dat, în mod firesc, cele două zone se separă în departamente distincte. Cât de frumos este să faci un plan de marketing, să te „lupţi” cu şefii pentru alocarea bugetului… Cât este de frumos să gândeşti şi să pui în lucru apoi fiecare proiect, alături de echipa potrivită… Aproape idilic. Ca la orice zămislire de operă de artă, trebuie totuşi să mai faci şi schiţe, să te mai şi pătezi cu ceva acuarele… Adică să faci proceduri, munţi de proceduri şi  să vezi apoi cum să se transforme în realitate. Să grăbeşti multideadline-urile multiproiectelor… Să verifici încă o dată şi încă o dată, cu juridicul, dar mai ales tu (care ştii ce vrei să faci) ce spune legea despre respectiva promoţie / tombolă sau ce o fi… Să dăscăleşti a n-a oară pe cei din teren de ce, cum şi când (tu sau colegii răbdători desemnaţi în acest sens), deşi există sus-amintitele proceduri generos xeroxate şi trimise prin e-mail, curier intern şi orice altă formă de poştă, mai nouă sau mai veche. Să verifici că în teren lucrurile se întâmplă aşa cum au fost previzionate pe hârtie… Să faci caiete de sarcini pentru cercetare, să lucrezi cu agenţia ghidul de cercetare, să analizezi rezultatele, să faci prezentări frumoase în PowerPoint… Să nu uiţi că nu faci astea de dragul acţiunilor de marketing, ci pentru brandul care trebuie cocolit, învelit, parfumat, mângâiat, pentru a fi iubit, a convinge şi a aduce bani… Să faci licitaţii la promoţionale, pitchuri la creaţie / media, să drămuieşti banii pentru noile acţiuni absolut necesare… Să găseşti multiple forme de conversaţie politicoasă, tot mai scurtată, din lipsa timpului, cu agenţiile de publicitate, cu agenţiile care vin cu n mostre pentru expoziţii, cu sales-ii revistelor, cataloagelor, emisiunilor, site-urilor de Internet…

Acesta este marketingul. Da, este creativitate. Însă funcţionează numai în condiţii de organizare, atenţie şi perseverenţă. Şi este una dintre cele mai frumoase meserii. Ca şi cea de star.

Anunțuri

4 comentarii

  1. urăsc marketingul în fiecare zi mai mult, doar minciuni frumos ambalate …

    Apreciază

  2. Fiecare cu ceea ce îi place sau nu. Totuşi, în mod normal, marketingul nu ar trebui să fie „minciuni frumos ambalate”, ci promisiunea diferenţiatoare a fiecărui business. Ca în orice alt domeniu, în marketing pot să apară (şi apar) exagerări, dar este o meserie ca multe altele, obligatorie în medii concurenţiale.

    Apreciază

  3. As mai dauga un lucru asupra carora marketerii nu se apleaca nu suficient de multa atentie – detaliile… Ele pot face diferentierea reala, dincolo de ambalaj si reclamele atractive

    Apreciază

  4. Da, Alexandra, mai ales detaliile de produs / servicii… 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: