Marketing pe la alţii: Maroc

Încă influenţată de Maroc, am decis să vă povestesc puţin despre marketingul de acolo… pe scurt. Am plecat, mărturisesc, doar cu gândul la riaduri, cămile şi medine. Am fost însă surprinsă de modernitatea acestei ţări, mai ales la nivel de marketing. Cu multe influenţe franceze, fireşte, cu multă reverie în toată comunicarea, dar cu o prezenţă remarcabilă în outdoor, TV şi reviste.

Ce se întâmplă în Maroc şi la noi nu? În primul rând, mult marketing instituţional. Regele Mohamed VI este în plină ofensivă de atragere de investiţii străine. Drept urmare, revistele economice in franceză şi engleză, produse pe plan local, abundă, ca şi emisiunile TV similare. La fel, panourile care arată că se investeşte pentru confort, pentru progres, pentru mai bine.

Un exemplu foarte simplu, ONCF, echivalentul bătrânului nostru CFR. Toate gările sunt în modernizare. În toate gările se anunţă că „viitorul se citeşte pe liniile noastre”, iar gara este, oficial, un loc de viaţă, de agrement, după cum puteţi vedea mai jos.

Panou ONCF, Casablanca

Să mergem mai departe. La aeroport, există ghişee separate pentru marocani, care sunt trataţi preferenţial… şi outdoor în toată ţara de bun venit acasă pentru sărbătoarea tronului. Nu degeaba, căci marocanii din diaspora constituie una dintre cele mai importante surse de valută ale ţării, aşa că guvernul nu stă cu mâinile în sân.

Exemplu de banner de mândrie naţională… şi asemenea materiale erau chiar peste tot:

Marrakech are 30000 de rezidenţi francezi permanenţi. Acolo am văzut una dintre cele mai impresionante boom-uri imobiliare… şi un marketing pe măsură. De la facilităţi de instalare pentru o a doua casă de vacanţă, până la campanii atât de ingenios construite, că te-ai fi îndatorat pe loc să ai şi tu micul tău loc în lumea palmierilor de la marginea deşertului…

Marocul nu are nici slogan, nici logo oficial (sau cel puţin eu nu am văzut). Are, însă, un brand de ţară în plină creştere, real, fără discursuri sterpe şi lipsite de urmare. De ce? Pentru că are produs (tradiţie, investiţii, legislaţie modernă) şi comunicare pas cu pas, pe măsură.

Nu ar strica să învăţăm puţin… mai ales că vorbim de o ţară care se poziţionează tot mai mult ca loc de producţie, nu doar ca destinaţie turistică.

Anunțuri

4 comentarii

  1. un trecator · ·

    felicitari lor…
    dar in ceea cec inseamna la noi brandul de tara este mai mult sursa de venit pt anumite buzunare si vorbe in vant pt restul lumii… dulcea mentalitate romaneasca. sunt insa convins ca in ceva timp, putin dupa al 12lea ceas ne vom schimba si noi mentalitatea

    Apreciază

  2. Draga trecătorule, eu am dubii în ceea ce priveşte direcţia spre care ne îndreptăm, dar aşa sunt, eu mai pesimistă. În Maroc este normal să poată construi, căci au un rege, care nu se schimbă la 4 ani, care este înconjurat de aceiaşi oameni deja bogaţi şi care are un anumit simţ al datoriei faţă de popor. Lucruri vechi, de manuale de istorie, dar funcţionale… De fiecare dată când România a avut lideri de acest tip, a funcţionat şi progresul. La alţii, merge spiritul comunitar – nu şi la noi. Însă acestea sunt doar păreri personale, pe bază de lecturi şi observaţii empirice şi cred că trebuie luate ca atare.

    Apreciază

  3. Bravo Florina! Imi plac mult posturile tale de cand ai revenit din concediu. Frumoase poze, frumoase locuri, frumoasa mentalitate. Sper sa fie cat mai multi care citesc si poate invata ceva.

    Eu cred ca problema noastra, a Romaniei, nu consta neaparat ca avem conducatori care se schimba. Ci ca vin unii care vor sa schimbe ce s-a facut in trecut. Ca nu se gandesc sa continue ce a fost facut bine, chiar daca anteriorul era din alta grupare politica. Ca nu au o gandire pe termen lung si orientata spre progresul tarii.

    Apreciază

  4. Ioana, câtă dreptate ai… m-a impresionat când Neagu Djuvara a spus că nouă, românilor, ne place să dărâmăm şi să reconstruim, să uităm de continuitate, practic. Şi îţi aduci aminte de prima lecţie a comunicării de succes, nu? Continuitatea şi coerenţa…

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: