Comunitatea, vis frumos de marketing!

Unul dintre termenii-cheie ai vocabularului curent de marketing se referă la comunităţi, în sensul partajării de interese şi de valori comune. Oarecum o derivare a mai vechiului concept de marketing tribal, dar denaturat de la foma fizică către prezenţa 100% online. Formăm comunităţi pe LinkedIn (deşi şi acolo punem garduri să nu primim în listele noastre necunoscuţi, de parcă ne-ar viola ideile), pe Facebook, pe forumurile de maşini sau de cosmetice.

Peste tot, comunităţi. Era firesc ca brandurile să încerce să şi le însuşească sau chiar să le creeze…

În webul românesc, prima iniţiativă de acest sens, bine realizată, a fost www.petocuri.ro, pentru Unilever. Nici acum nu este foarte evidentă legătura dintre cele două entităţi, căci Pe Tocuri este şi un proiect realmente jurnalistic. 

Există şi varianta „eu, marca X, dezvolt comunitatea Z”. În România, încercările de profil au fost scurte, episodice chiar şi de multe ori, lipsite de conţinut. Multe dintre ele au rămas la site-uri de campanie, cum a fost Renault Clio Cosmpolitan… şi lista ar putea continua.

www.aigrijadetine.ro este un exemplu evoluat de la Garnier / L’Oréal, dar previzibil pentru cei care au vizitat măcar o dată site-ul omonim francez, fr.garnier.com. Ce nu îmi place la varianta românească? Nu îmi dă teasing, nu mă prinde cu content ca să spun „da, merită, devin user cu acte în regulă!”. Orice click vrei să dai, în varianta noastră, îţi cere să te înregistrezi. Dacă toţi ar fi ca mine, nu ar mai avea muşterii pe site, căci m-am enervat şi nu m-am înregistrat – dar sunt user activ pe site-ul francez!

Fireşte, abordarea mea, ca orice observaţie empirică şi fără o metodologie clară de urmărire, poate fi considerată o variantă discutabilă. Însă nu pot să nu remarc că foarte multe asemenea proiecte, de comunitate, de multe ori cu un content foarte interesant (am văzut pentru Yoplait US, pentru Yves Rocher Franţa etc.), sunt dedicate unor mărci modeste, medii. Adică, ne legitimăm prin contentul poveştii atunci când produsul şi brandul care îl îmbracă nu sunt suficiente.

Comunităţi reale şi nezdruncinabile sunt cea a fanelor Manolo Blahnik sau cea a clienţilor Shiseido ori Frédéric Malle… fără a mai avea nevoie de site-uri de închegat grupuri prin intermediul webului… Numai că acolo este o cu totul altă poveste, nu-i aşa?

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: