La porţile Orientului, la gardul Occidentului

Istanbulul a fost, de multe ori, pentru mine, o călătorie amânată din varii motive – iar cel mai frecvent era faptul că mi se părea la îndemână: la o adică, am când să mă duc şi acolo… Şi iată-mă, în fine, întoarsă de la urmaşii otomanilor. Am plecat cu păreri preconcepute, în ciuda a tot ce citisem înainte. Mă aşteptam la un fel de lume arabă, cu toate cele bune şi cele rele specifice. Nu a fost deloc aşa. Între turci şi arabi sunt mult mai multe diferenţe decât asemănări. Iar despre oraş, ce să vă spun, decât să luaţi primul avion, câteva zile libere şi să profitaţi la maxim?

Culori, agitaţie, siguranţă, istorie, modernitate, surprize plăcute… Aya Sofia, Moscheea Albastră, Grand Bazaar, Kumkapi, Topkapi, Turnul Galatei, Taksim, faleza de la Marmara, Bosforul, Golden Horne, pasiunea din stradă când joacă Beşiktaş, restaurantele pescăreşti, librăria englezească din zona Sultanahmet, Maya’s Antique Corner (un magazin pe care l-am adorat), Palatul Domabahce, mirosul de castane coapte, curăţenia impecabilă, politeţea neaşteptată şi serviciile minunate… acesta este Istanbulul de azi, la care adăugaţi un strop de uimire când îţi regăseşti istoria, cuvintele din limba nativă şi obiceiurile deja uitate la noi, despre care mai povesteşte doar bunica…

Şi doar pentru respectarea realităţii: în nici o altă ţară, niciodată, într-un restaurant, nu mi s-a mai tăiat friptura în farfurie să învăţ cum se mânâncă turkish style sau chelnerul bătrân să ne aducă un castron plin cu jar, pentru a ne încălzi, când a văzut că tremuram chiar şi lângă calorifer!

Un comentariu

  1. Super oras Istanbul-ul. Si mie mi-a placut foarte mult.

    Apreciază

Lasă un răspuns

