Gânduri…

După câteva zile de disertaţii şi de licenţe, am mai degrabă întrebări decât răspunsuri. În comisia din care am făcut parte, am avut, în faţă, foarte puţine lucrări de nota 10. Unele erau fie eminamente practice la nivel de tehnician, cam ca o aplicaţie de seminar mai dezvoltată, altele au dovedit o atenţie exagerată orientată către partea formală, în detrimentul conţinutului. În toate situaţiile, am fost dezamăgită, şi în acest an, de imposibilitatea corelării multidisciplinare a teoriei cu un context dat, de lipsa părerilor personale argumentate prin instrumente clare şi de dificultăţile de sintezare inteligibilă.

Problemele care decurg de aici, sunt, în opinia mea, două – şi sunt grave:

  1. locul şcolii în piaţă vs. cerinţele formale ale lumii academice (pregătim oameni de viziune, de instrumentizare, de strategie sau de operaţional?);
  2. impactul lipsei maturizării de gândire profesională după ce absolvenţii sunt incluşi în organigramele diverselor firme.

Răspunsul este greu de dat şi nu este, cred, de tip solitar – nu este responsabilitatea exlusivă a şcolii sau a studenţilor sau a angajatorilor. Iată un aspect care merită măcar două minute de gândire…

Anunțuri

13 comentarii

  1. ioana · ·

    he! he ! mai sint alte chestiuni de luat in seama:
    – recomandarile de realizare a lucrarilor – sa fie mai clare si explicite (nr. de pagini, nr. min. de referinte bibliografice – care anul asta la disertatie s-a aflat de multi absolventi in momentul sustinerii disertatiei etc) si nu asa de rigide: cite capitole de teorie si cite de studii de caz….; lasati absolventii sa demonstreze si ca sint capabili sa gindeasca, nu doar sa aseze o informatie conform unor tipare prestabilite
    – prof coordonator sa ajute absolventul sa isi gaseasca directia (desigur, asta nu inseamna sa i se dea mura-n gura ce are de facut!) , ci sa faca un soi de „coaching”…
    – mai putin accent pe „asezare in pagina” si „aspectul notelor de subsol”, care e o preocupare excesiva in detrimentul continutului!
    – cerintele formale academice sint oarecum intr-un turn de fildes; viata reala are nevoie de altceva; ar trebui sa incepeti o analiza pornind de la profesori si de la ce asteapta societatea si apoi sa va ginditi la pozitia scolii in piata! atita timp cit doar studentii care reproduc cit mai fidel teoria sint cotati a fi foarte buni si pozitiile diferite (chiar daca argumentate) sint puse la colt, poate nu ar trebui sa ne mai miram atita …

    Apreciază

  2. Ioana, cel putin in comisia din care am facut eu parte, nu am fost incantati de studentii care reproduceau teoria, dar nici de cei care povesteau cum e la ei in firma. Marea problema a studentilor (si vine din sistemul preuniversitar, in functie de cum au fost orientati sa gandeasca de mici), este ca nu pot corela intr-o forma noua si pertinenta teoriile si aspectele din piata. E ca si cum ar sti sa foloseasca teorema lui Thales doar la rezolvarea unor probleme banale din manual, fara sa isi puna problema daca le este de folos si la calculele, de pilda, pentru constructia unui zgarie-nori. Poate ca este exagerata partea formala, dar si universitatea este supusa unor presiuni din lumea academica. Oricum, daca la continut mai poti intelege ca studentul nu a putut mai mult, la eticheta parca nu mai poti lasa… Insa nici asta nu e o solutie.

    Apreciază

  3. ioana · ·

    mda… Toti am trecut prin sistemul preuniveristar, inainte sau dupa ’89 iar acolo erau niste profesori care trecusera si ei, la rindul lor, prin universitati… Dar daca stiti de chestiunea asta, de ce nu incercati sa o „dregeti” pentru cei care ajung acum in facultati? Nu cred ca e cinstit sa ginditi ca problema vine doar din sistemul poreuniversitar, mai ales ca intre 19 – 22/23 de ani se pot imbunatati multe la tinerii care vin sa studieze… (Si teorema lui Pitagora se poate aplica in constrcutii 🙂 , ca sa raminem in zona lucrurilor simple.)

    Apreciază

  4. Incercam mai mult decat sa „dregem”. Insa lucrurile nu sunt deloc simple.

    Apreciază

  5. ioana · ·

    Daca ar fi fost simple, probabil ca erau rezolavate deja – logic, nu? Incercati sa cititi Cap.6 din „Viata ca o prada” a lui Marin PREDA – exista acolo un tilc simpatic…

    Apreciază

  6. Ioana, ce este mai simplu decat faptul ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui si nu invers? Si totusi, am avut nevoie de aproape doua milenii sa ajungem la aceasta concluzie :d

    Apreciază

  7. ioana · ·

    Daca dati replici doar de dragul de a avea numai Dvs dreptate, atunci mai bine nu mai comentam… „E pur si muove” (1633 daca memoria nu imi joaca feste) a spus cineva despre Pamint si nu ii era prea bine cind a spus asta; cred ca mai degraba are legatura cu ingustimea contemporanilor si nu cu realitatea cercetarii. Ce-ar fi sa incercati si varianta inteleptului Rabin, care dadea dreptate tuturor interlocutorilor sai?

    Apreciază

  8. Nu, era mai degraba o forma de a spune ca lucrurile simple sunt uneori cel mai dificil de rezolvat…

    Apreciază

  9. Raluca Munteanu · ·

    Buna ziua,
    Sunt proaspat absolventa a facultatii de Management la Universitatea Petrol-Gaze Ploiesti,am avut proiectul de licenta in managementul resurselor umane-managementul carierei si sincer am cautat foarte mult ce anume sa pun ca fiind propunerea mea si deasemenea sa fie de actualitate.Eu tot timpul m-am lovit de problema punerea in practica a teoriei si de faptul ca foarte putini profesori au apreciat faptul ca am si lucrat in timpul facultatii,ca am incercat sa gasesc raspunsuri practice ale teoriei de la cursuri.
    Acum vreau sa fac pasul spre un masterat in Bucuresti la SNSPA numai ca oscilez intre Managementul Proiectelor si masteratul Comunicare manageriala si resurse umane deoarece vreau un master care sa imi fie deschizator de drumuri,de oportunitati.

    Va adresez o intrebare:
    Care dintre aceste doua masterate credeti ca au aplicabilitate mai mare raportat la piata muncii din Romania?

    Apreciază

  10. Raluca, amandoua… Insa poti citi mai multe pe http://www.comunicare.ro, http://www.comunicareonline.ro si te poti consulta „la cald” cu studentii actuali pe http://www.fcrp.ro.

    Apreciază

  11. Raluca Munteanu · ·

    Multumesc pentru raspuns!
    Este prima data cand vad un forum exclusiv al unor studenti si profesori care chiar sa raspunda la intrebari adresate online. Va felicit pentru ceea ce faceti!

    Apreciază

  12. Da-i unui copil o jucarie si o va arunca in cel mai scurt timp. Pune-l s-o construiasca si o va pretui pentru totdeauna.

    Avem o generatie care nu a invatat sa construiasca. O generatie de utilizatori … operational, cum ziceai.
    Daca ma gandesc, eu, care am avut brevet de inventie la ex de stat, am avut parte de profesori carora le-a pasat mai mult de cine pleaca afara, nu sa indrume copii la 25 de ani.
    Apoi a murit totul …
    Si nici in viitor nu cred ca se va schimba ceva. E nevoie de furnicute la costum in multinationale, nu de ganditori.

    Apreciază

  13. Pheideas, cam asa este… din pacate.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: