Ce-ai fi făcut dacă…?

Mi s-a părut interesant articolul Dianei, cu acel exerciţiu de imaginaţie – cum am fi fost, fiecare dintre noi, dacă decembrie 1989 ar fi fost doar o lună banală, cu Moş Gerilă şi Revelion comunist…

Cu siguranţă, aş fi avut o cu totul altă viaţă. În octombrie 1990 aş fi devenit subcomandant de unitate (asta era deja sigur în toamna lui 1989, mai trebuia să ajung să fiu în clasa a V-a), aş fi organizat careuri de ziua soţilor Ceauşescu în curtea şcolii, aş fi purtat uniformă de pionier şi aş fi mers la prima practică din viaţa mea, sperând să fie la fructe şi să mă întorc şi eu acasă cu găletuşa de struguri sau mere… Aş fi continuat să ascult cu ai mei Radio Europa Liberă, nu aş fi avut adolescenţa plină de parfum de libertate din anii ’90 şi probabil că aş fi devenit, prin 1999-2000, membru UTC. Aproape sigur aş fi urmat tot cursurile ASE-ului, dar nu aş fi făcut Comunicarea şi nu aş fi predat la SNSPA. Aş fi mers la teatru în stagiune, dar aş fi făcut coada în mod frecvent, aş fi pus şi eu murături la butoi să ţină toată iarna şi m-aş fi bucurat la o cartelă în plus de pâine. Nu aş fi lucrat nici un moment în marketing, poate că aş fi scris poezii proaste şi, în final, cred că aş fi emigrat la rudele din California. Şi poate că aş fi avut în 2009 blog, dar ca emigrant care nu se poate întoarce acasă.

Port recunoştinţă reală acelor curajoşi care au fost, în decembrie 1989, în stradă. Fără ei şi tot ce a fost atunci, viaţa mea ar fi fost alta şi, probabil, mult mai rea.

Îmi amintesc ce a fost în 1989, pentru că am trăit direct oroarea stării de război din acel decembrie, am văzut oameni morţi, am crezut că mor de frică când Armata a doua a intrat cu tancurile pe strada de sub balconul nostru. Aveam 10 ani, dar nu am uitat nimic.

Lasă un răspuns

