All I want for Christmas

În perioada Crăciunului, vitrinele magazinelor sunt mai atrăgătoare ca oricând, iar promoţiile curg din abundenţă. Modelul pavlovian îşi intră în drepturi de netăgăduit în comportamentului consumatorilor,  goana după cadouri este un fapt incontestabil şi, în final, în jurul Ajunului, ne liniştim pentru moment. Cât de studiat este, însă, marketingul de Crăciun? Există teorii specifice, strategii sau, dimpotrivă, în practică avem mai degrabă măsuri operaţionale, ceea ce justifică o literatură de profil destul de săracă?

Din punctul meu de vedere, singura acţiune de marketing de Crăciun de pe piaţa noastră, pe care pot să o includ în sfera liniilor de acţiune strategică, este Christmas Tuborg Brew – dar să nu uităm că este, totuşi, o idee de import şi una dintre activităţile de care marketerii danezi sunt foarte mândri de peste două decenii. În rest, găsim o multitudine de activităţi de moment chiar acum, aici, în jurul nostru.

Ar fi însă interesant ca în viitor aceste acţiuni să pună bazele unor produse şi oferte inovative, care să devină o tradiţie. Într-un asemenea caz am putea vorbi despre strategie pentru marketingul de Crăciun. În rest, sărbătorile sunt un bun prilej de cercetare academică. De la marketingul brazilor în anii ’50, la studiul percepţiei pe care o au copiii asupra brandurilor (prin analiza scrisorilor către Moş Crăciun), paleta de subiecte este foarte ofertantă. Acum rămâne să profităm la maxim de aceste zile, atât marketerii cât şi cercetătorii, la nivelul pieţei din România.

3 comentarii

  1. Florina, avand in vedere ca pe piata din Romania strategia de marketing (si intr-o buna masura cea de business) este una minimalista (sa folosim un termen elegant), e greu sa avem actiuni strategie de cumparaturi. Promotiile si combinatia dintre advertising si promotii functioneaza destul de ok asa ca de ce sa ne batem capul cu munca daca oricum se vinde cu un efort mai mic. Este o autosuficienta organizationala. Pana ce pietele nu se vor echilibra structural nu avem mari sanse de a vedea mai mult marketing de sarbatori.

    Exemplul Tuborg se datoreaza si faptului ca piata berii este una foarte competitiva si foarte profesionista din perspectiva marketingului facut in aceasta „industrie”. Ceea ce mi se pare paradoxal este ca cel mai mic jucator dintre cei „4 mari” de pe piata berii din Romania este cel care are aceasta actiune. Ciuc a mai „preluat” aceasta formula acum un an sau 2 lansand „Ciuc winter edition”.

    Referitor la cercetare: mi s-ar parea fantastic o analiza psihologica a alegerii cadourilor. Asta ar fi o gura de oxigen pentru toti din bransa cadourilor si pentru toti cei care vand marfuri care sunt potrivit pentru a fi facute cadou.

    Apreciază

  2. Nicky, nenorocirea este ca pe piata asta imatura profesional este imposibil sa vii ca new entry IMM, intr-un an dai faliment. In mod normal, stii foarte bine, iti trebuie 3 ani pana ajungi la profit macar operational, ori cati intreprinzatori isi permit sa finanteze activitatile cotidiene ale firmei timp de 2-2,5 ani?! Stii cum e, oare unde sunt business angel-ii din teorie? Ca firma mare, nu iti trebuie profesionalism ca la carte, daca ceilalti mari actioneaza ca si tine… zdrobesti oricum, inertial, concurenta.

    Apreciază

  3. ioana · ·

    vi se pare oferta prezentata pe link-ul de mai jos, de tv + castraveti, este „asortata” perioadei de Craciun?

    http://www.simonatache.ro/2009/12/18/cumperi-un-lcd-primesti-un-borcan-de-castraveti/

    Apreciază

Lasă un comentariu